قانون اول : با ديگران آن چنان رفتار کنيد که مايليد با شما رفتار کنند .
انتظار گوش دادن ، بررسي مشکل ، رفتاري مناسب همراه با کرامت ، اغماض ، حداقل انتظاري است که در روابط انسان ها وجود دارد .
قانون دوم : قانون ناگزيري (چاره نداشتن)
انسان الزاما نمي تواند همه چيز را به همان شکلي که خود مي خواهد داشته باشد و يا آن را به هر شکلي که مي خواهد تغيير دهد . با رعايت اين قانون بجاي گريز و فرار از امر ناخواسته بهتر است بگوئيم که چگونه مي توان با وضعيت موجود ساخت و با او زندگي کرد و بالاخره چگونه مي شود از او چيزي بهتر ساخت ؟
قانون سوم : قانون دوري از جدال و ستيزه
جدال و ستيزه حتي درگيري لفظي سبب از دست دادن حرمت ، ارزش و احترام هر دو طرف مجادله مي شود که به سادگي نمي توان آن را جبران کرد . مدير نبايد در هيچ موردي اهميت و ارزش خود را طوري دستخوش تهديد قرار دهد که ناچار شود براي حفظ آن با طرف مخالف به ستيز برخيزد . زيرا عاقبت الامر وضعي براي هر دو طرف بوجود مي آيد که عقب نشيني بدون از دست دادن احترام براي هيچ يک ميسر نخواهد بود .
الف - عوامل ايجاد و تحکيم روابط انساني :
- ايجاد جو اعتماد و اطمينان ، دوستي و محبت.
- احساس آزادي بيان ، افکار و عقايد ، احساس تعلق به مدرسه
- راز داري مدير ، اغماض از بعضي از خطاها
- رعايت عدالت در رفتار (تشويق و تنبيه) ، رعايت ادب و نزاکت ، طرز سخن گفتن
- احترام به افکار و احساسات فرد و شناخت احساسات و انعکاس درک احساس ، حفظ خونسردي و متانت در مسائل بحراني ، مخصوصا بحث هاي عاطفي
- از صميم دل دلسوزي کردن ، سعي و کوشش براي بر آوردن نيازها و رفع گرفتاري هاي افراد
- برقرارکردن روابط غير رسمي و صميمي بر مبناي نقاط مشترک
- ايجاد محيط براي بروز و پرورش استعدادها و شکوفايي آنها
- کاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختيار و دوري از افراط و تفريط در کاربرد آنها
- توانايي خود را به جاي ديگران قرار دادن و درک مشکلات و مسائل از ديد طرف مقابل
ب - علايم و نشانه هاي وجود اختلال در روابط انساني :
- وجود بي نظمي و لاابالي گري ، عدم توجه و يا سرپيچي از قوانين و دستورات اداري .
- وجود بي تفاوتي نسبت به مدير ، پيدايش گروه هاي مختلف با ديد و نظرات متعارض
- عدم هماهنگي بين افراد مدرسه در رابطه با اهداف سازمان
- دليل تراشي هاي بي مورد کارکنان ، وجود اشتباهات ، ضايعات ، حوادث در محيط کار
- وجود غيبت هاي غير ضروري با تمسک به قوانين و يا تمارض ، افزايش نقل و انتقالات بي مورد
- عدم اعتماد نسبت به سازمان و مديريت در مورد خير خواهي نسبت به کارکنان
- وجود تملق ، چاپلوسي ، مبالغه و تظاهر ، وجود احساس خستگي و کسالت و عدم رغبت بين کارکنان
- وجود ترس از تنبيهات بزرگ و غير منطقي به دليل اشتباهي کوچک و غيرعمدي
- وجود دوگانگي در گفتار و کردار ، وجود غيبت و نفاق و رفتار منافقانه
- وجود گلايه بين کارمندان و کارکنان از مديريت
- احساس عدم امنيت شغلي ، احساس عدم تعلق فرد به سازمان و سازمان به فرد
- احساس بي اهميت بودن در سازمان و موثر نبودن و عدم مشارکت در تصميمات
از اساسي ترين کارهاي مدير در راستاي ايجاد جوي سالم و شرايطي مناسب ، ايجاد احساس خوشحالي و رضايت خاطر در معلمين (کارکنان) ، دانش آموزان و اوليا است .
توضیح جو های موجود در مدرسه...
ما را در سایت توضیح جو های موجود در مدرسه دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 105 تاريخ: شنبه 9 دی 1396 ساعت: 12:45